ناگفته های بانک

تا به حال بارها و بارها در مورد این‌که استاد شهریار، کارمند بانک کشاورزی بوده و 30 سال در آن بانک زحمت کشیده، مطالب مختلفی خوانده‌ایم، حتی تبلیغی هم در این خصوص در بانک کشاورزی ساخته شد؛ اما از میان افراد شناخته شده کشور، کدام‌ها کارمند بانک بوده‌اند؟

1- محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار:

شهریار کارمند بانک کشاورزی بود و به تبریز هم که برگشت، به شعبه بانک کشاورزی تبریز منتقل شد. زندگی‌اش وضع چندان مناسبی نداشت و علاوه بر خانواده خودش، کفیل عده‌ای بی بضاعت هم بود که همه از همان حقوق بانک تأمین می‌شد.

 سال‌های آخر را هم بانک به خاطر بیماری‌اش به او  تخفیف داد و نادیده گرفت و بازنشسته‌اش کرد، اما هنوز هم او برای جبران کسری خدمتش به بانک می‌رفت و غالبا هم به این خاطر که هم حسابدار بود و هم خطش زیبا بود، دفتر روزنامه را او می‌نوشت و اگر هنوز هم آن دفتر روزنامه بانک کشاورزی شعبه تبریز موجود باشد، می‌توان آن را اثری باارزش دانست.

در تبلیغ‌های این روزهای بانک کشاورزی، بیتی از شهریار را می‌خوانیم که فقط به پاس نمک‌شناسی او بوده و اینک از آن سوءاستفاده می‌شود: «شکر دارم که اگر خدمت بانکی کردم ... خدمت من همه در بانک کشاورزی بود»

2- حمید سبزواری

 حمید سبزواری (حسین ممتحنی)، شاعر معاصر ایران است. حمید، شاعری است از نسل دیروز. نسلی که با ما همنفس و هم‌آواست، ‌اما پژواک صدایش تا قرن‌ها در امتداد زمان جاری خواهد بود، پس شعر او، شعر آینده نیز هست. او شاعری است که آیندگان قدر و منزلت او را بیشتر خواهند شناخت.

حمید سبزواری ابتدا به شغل معلمی مشغول بود. او سپس کارمند بانک بازرگانی در تهران شد و سپس به شاعری روی آورد.

3- مرتضی حیدری

مرتضی حیدری، مجری و گوینده اخبار تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران است. حیدری بیشتر به دلیل اجرای برنامه «گفتگوی ویژه خبری» در شبکه دوم سیما معروف است.

 حیدری در مهر ماه ۱۳۸۸ در یک سفر جنجالی از ایران خارج شد که توجه رسانه‌های ایرانی را به خود جلب کرد. وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که در خارج از ایران مشغول ادامه تحصیل است.

 وی دانش‌آموخته رشته فیزیوتراپی و سهامدار یکی از بانک‌های خصوصی است.

 4- حمید غلامعلی

 

حمید غلامعلی خواننده پرکاری است که در کارنامه حرفه‌ای‌اش نزدیک به 200 سرود و ترانه به چشم می‌خورد. این پرکاری باعث نشده که از کیفیت کار او کاسته شود. حمید غلامعلی همچون اغلب خوانندگان موسیقی پاپ، در خانواده‌ای اهل موسیقی و هنر رشد کرده و بزرگ شده است. او که در زمینه خطاطی و نقاشی فعال است، یکی از موفق‌ترین خواننده‌های کشورمان به شمار می‌رود. وی یکی از کارمندان زحمت‌کش بانک است.

آلبوم‌ها:

به یاد تو

ایران من (کار مشترک)

یادگار

دیباچه عشق

مرداب

قبیله عشق

 5- عالیه خانم همسر نیما یوشیج:

 شاید تعجب کنید، اما عالیه خانم همسر نیما یوشیج، کارمند بانک ملی بود. نیما زندگی مرفهی نداشت و با دستمایه‌ای که از وزارت فرهنگ آن زمان می‌گرفت، به سختی امرار معارش می‌کرد و عالیه خانم، همسر ایشان نیز که به سمت کارمند بانک ملی انجام وظیفه می‌نمود در گذران زندگی، وی را همراهی می‌نمود.

 ...............................

درد دل یک کارمند تازه کار بانک :

1: همهمه مشتریان در پشت گیشه و باجه ها به همراه سر وصدا، همه و همه در کنار هم و دست به دست هم موجب حواس پرتی کاربران بانک شده  و در نهایت با آن همه دقت، در پایان روز در زمان بستن صندوق کسری و یا فزونی صندوق موجب ایجاد خستگی بیش از حد کاربر باجه خواهد شد. زیرا که حال باید تمامی اسناد روز خود را مجدداَ چک نماید تا سند اشتباه خود را بیابد و آن را رفع کند که این مستلزم 2 الی 3 ساعت وقت سپری شدن می باشد. تا خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نشده باشد. این تازه یکی از دقدقه های کارمند باجه بانک می باشد. یعنی در هر روز یک کاربر باجه، شیرین ترین لحظه آن زمانیست که حساب صندوق او خوانده باشد (درست باشد).

2: با توجه به قانون مشتری مداری در همه حال حق با مشتری می باشد.

ولی واقعاَ بعد از گذشت 3 الی 4 ساعت کاری در یک شعبه شلوغ و بعد از کلی احترام و برخورد شکیل و پر از خوشرویی با مشتریان، حال یک مشتری که از جایی دیگر خسته شده و ناراحت می باشد انتظار انجام کاری در خارج از حیطه قانون بانکی( مثال پاس نمودن چک با کارت های غیر معتبر بانکی)  را دارد که قطعاَ موجبات ریسک پذیری کاربر باجه را فراهم می آورد و در صورت عدم انجام آن خواسته بعد از کلی سر و صدا و توهین به مقام بالاتر مراجعه نموده و بعد از تایید مقام بالاتر (با توجه به تجربه و قدرت ریاست شعبه و نیز همراه نمودن کار باجه با اهداف بانک از جمله تقویت قدرت ریسک پذیری و مشتری شناسی) کاربر باجه ملزم به  انجام خواسته مشتری به ظاهر حق به جانب می شود. درست است که خواسته او غیر قانونی نبوده ولی درست هم نبوده است.

حال  می بایست تمام ناراحتی هایی را که از جانب آن مشتری ایجاد شده را فراموش با رویی پر از شادی و لبخند پذیرای مشتری بعدی باشد .

ولی در کل برای کامند بانک زیباست آن لحظه ای که کاری را برای مشتری انجام می دهد که باعث رفع مشکل و رضایت مشتری از نحوه ارائه خدمت کار باجه می شود و آن لحظه باعث رفع تمامی خستگی های آن روز او خواهد شد. 

پس بیایید زمانی که به بانک های کشور مراجعه می نماییم ما نیز در جایگاه مشتری، خوشرو و پر از لبخند باشیم تا بتوانیم در سپری شدن بدون دغدغه و استرس  یک روز یک خدمتگزار ملت و دولت سهیم باشیم.

3:درد دل ها بسیار است ولی خدمت به مردم آن هم در بانک برای رفع مشکلات مالی مردم و دادن کارمزدهای درست قانونی به سپرده های آنان و پرداخت تسهیلات در زمان هایی که مردم مان با مشکل مواجه اند و آن تسهیلات مشکلاتشان را رفع می نماید ،

بسیار و بسیار و بسیار شیرین است.

قطعاً بزرگترین افتخار اینست که صحیح و سالم در یک بانک به خدمت شرافتمندانه مشغول باشم.

بزرگترین لذت کاری اینست که یک هموطن از جلوی گیشه بانک با لبخند دور شود. 

بزرگترین هنر کاریم اینست که به گونه ای کار کنم که در نهایت دقت و درستی، سریع باشم تا وقت مشتریان در صفهای بانک تلف نشود. بدانید شاید نتوانسته باشیم سریع عمل کنیم ولی تلاشمان اینست.

بدانید که همچنان بلندترین صدایمان  این را میگوید که: همیشه و در همه حال حق با مشتری می باشد.

 

/ 0 نظر / 28 بازدید